Skip to content

Een dag in het leven van een business consultant

In dit blog vertellen medewerkers van Garansys hoe hun werkdag uitziet. Van .NET developers en informatie analisten, tot business consultants en accountmanagers. Ben je benieuwd wat zij voor werkzaamheden doen? Neem een kijkje in het dagelijks leven van deze medewerkers.

De gemiddelde werkweek

Sanne en Robin zijn business consultants bij Garansys. Sanne: “Als business consultant ben ik continu bezig met het vertalen van de wensen van onze klanten naar een passende oplossing. Het belangrijkste is om te luisteren naar de vraag van de klant en bedenken hoe we dit kunnen vormgeven. Vaak is de aanvankelijke vraag niet de échte vraag. Het is heel belangrijk om goed te achterhalen waar het probleem nu echt zit”.   

Robin vult aan: “Eigenlijk is iedere week of dag anders. Ik ben veel met nieuwe projecten aan de slag, waarin ik meedenk naar mogelijke oplossingen, en altijd de toegevoegde waarde voor de klant in de gaten houd. Daarbij gaan we in gesprek met de klant, zowel nieuwe als bestaande klanten van Garansys. Waar het developmentteam in sprints werkt aan de lopende projecten, en maximaal twee maanden vooruit kijken, kijk ik als Business Consultant kijk ik meer naar de lange termijn”.  

“Op verjaardagen vertel ik altijd dat ik klanten help met het bedenken en realiseren van de beste IT-oplossing”. Robin

Sanne Groenhof - Business Consultant

Bij Garansys is het uitgangspunt echt doen wat de klant nodig heeft, dat zit in ons DNA. Daarnaast wil Caesar 100 jaar wil worden, dat betekent dat we niet alleen morgen willen scoren maar op zoek zijn naar bestendigheid.

Matthew Turkenburg - Informatie Analist

De werkstijl van Garansys past heel goed bij mij. We werken met scrum en zijn resultaatgericht. Een open cultuur, snel kunnen schakelen tussen collega’s en zelfontwikkeling trok mij over de streep om bij Garansys te komen werken.

Robin Hart- Business Consultant

Je staat zelf aan het stuur van jouw carrière bij Garansys. Het is een warme, informele organisatie en je bent geen nummer, maar iedereen kent elkaar allemaal persoonlijk. Daarnaast is geen dag - en ook geen klant - hetzelfde!

Energiebronnen

“Dingen verzinnen waar de klant beter van wordt, daar krijg ik energie van. Als team lead zie ik mensen groeien in hun werk. Ze durven nieuwe dingen te doen, zijn leergierig en halen examens. Dan bak ik een appeltaart voor ze, dat maakt het persoonlijk”, zegt Sanne.

Robin is altijd op zoek naar de beste oplossing voor de klant. “Ik haal energie uit de gesprekken met de klant. Doorvragen naar waar de behoefte nu echt zit. Ontdekken of de beste oplossing echt de beste oplossing is, of dat dit de snelste of goedkoopste oplossing is.

“Als team lead zorg ik ook voor onderlinge verbinding. Zo heb ik mijn team uitgenodigd voor een etentje bij mij thuis en organiseer ik een opleiding voor het gebruik van Power Apps. Op deze manier krijgen junioren en trainees een sterke basis voor de realisatie van Power Apps”. Sanne

Voor beide heren is administratie de taak waar ze de minste energie van krijgen. “Ik vind notuleren en documenteren zo’n saaie taak, maar het hoort er nu eenmaal bij”, zegt Robin.

Uitdaging

Dat geen dag of week hetzelfde is, vertelde Robin al. Maar ook iedere klant is anders. Robin vertelt: “Je kijkt bij diverse bedrijven in de keuken, maar hoeft niet het hele land door. Het is het beste van detachering, maar met een vaste werkplek in Utrecht. Natuurlijk bezoeken we onze klanten wel, maar niet meer op dagelijkse basis”.

Sanne: “De diversiteit aan werkzaamheden maakt het werk uitdagend. Omdat de technologie zó snel ontwikkelt, is het van belang om goed op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Daardoor blijf ik ook met beide benen op de grond staan. Je moet niet alleen AI willen inzetten omdat het gaaf is, maar omdat het ook echt waarde toevoegt”.

Werken bij Garansys

“In deze organisatie word je gehoord en werk je zelf mee om de organisatievorm te geven. Flexibiliteit is een must, doordat we agile werken. ‘Adopting to change’ gaat voor ‘stick to a plan’. Dat doen we in alle lagen”, zegt Sanne. “Het werken als business consultant gaat om vertrouwen; klanten nemen advies van je aan. Je leert de mens achter de mens kennen. Vertrouwen gaat over een mens, niet over technologie of een CV”.

“Vooral voor starters is het heel waardevol om bij verschillende bedrijven binnen te kijken. Als je initiatief neemt om kansen te pakken en ze vorm te geven, is er heel veel mogelijk. Het is een kleine, informele organisatie waarbij iedereen elkaar kent. Er is altijd ruimte voor verbetering en vooral voor eigen invulling. Als je té afwachtend bent en alles uitgestippeld wilt hebben, is dit misschien geen organisatie voor jou”, geeft Robin aan.

Didier Jabroer | Talent Acquisition Manager +316 55780581

Didier

Volg Garansys op LinkedIn

Voor de laatste updates over (werken bij) Garansys